De kunst van het observeren | Krishnamurti

Brockwood Park 1977

Ik zeg tegen hem of haar dat hij of zij moet observeren

is het belangrijkste in het leven

– vertel de observatie niet

hoe te observeren,

maar om de kunst van het observeren te leren

zonder enige vervorming,

zonder enig motief, zonder

welk doel dan ook, gewoon om te observeren.

Daarin schuilt een enorme schoonheid

want dan is er geen sprake van vervorming.

Je ziet de dingen duidelijk,

zoals ze zijn.

Maar als je er een abstractie van maakt

in een idee,

en dan door dat idee observeren,

dan is het een vervorming.

Rechts?

We zijn dus slechts, vrijelijk,

zonder enige verstorende factor

onze observatie ingaan,

bewustzijn observeren.

Het bewustzijn begint dus

om zijn eigen totaliteit te onthullen.

Er is niets verborgen.

Dat wil zeggen: de inhoud,

dat is onze pijn, onze hebzucht,

onze afgunst, ons geluk,

onze overtuigingen, onze ideologieën,

alles waaruit het bewustzijn bestaat,

de tradities uit het verleden,

het heden, wetenschappelijk of feitelijk

tradities enzovoort, enzovoort

– dat alles is ons bewustzijn.

Om het te observeren

zonder enige beweging van het denken,

omdat het denken alles heeft gezet

de inhoud van ons bewustzijn

– het denken heeft het gebouwd.

Wanneer het denken komt en zegt:

‘Dit is goed, dit is fout,

dit zou moeten zijn, dat…’,

je bevindt je nog steeds in het veld

van bewustzijn,

je gaat er niet overheen.

Dus je moet begrijpen,

heel duidelijk, de plaats van het denken.

Het denken heeft zijn eigen plaats

op het gebied van kennis,

technologie en al de rest.

Maar het denken heeft geen plaats,

wat dan ook,

in het psychologische

structuur van de mens.

Wanneer dit het geval is,

dan begint de verwarring,

dan tegenspraak

en alle strijd,

de afbeeldingen over jou en een ander

– de rest volgt.

Dus de kunst, zoals we al zeiden,

de betekenis van ‘kunst’ betekent

alles neer te zetten

op de juiste plaats,

niet de schilder,

niet de beeldhouwer of de dichter,

maar in ons dagelijks leven, om het maar zo te zeggen

alles op de juiste plaats,

dat is kunst.

Kun je dus observeren?

jouw bewustzijn

en onthult het de inhoud ervan?

– niet beetje bij beetje,

maar de totaliteit van zijn beweging?

Dan alleen,

is het mogelijk om daar voorbij te gaan.

Niet door analyse,

waar we het over hadden,

omdat analyse impliceert

de analysator en de geanalyseerde,

de divisie,

het probleem van tijd in verdeeldheid,

en als je analyseert, elke analyse

moet helemaal compleet zijn.

Als er geen volledige analyse is,

dan de imperfectie

van die analyse

wordt overgedragen

naar de volgende analyse,

zo groeit de imperfectie

steeds meer en meer.

Je begrijpt?

Zoals oefenen op de piano

en het oefenen van de verkeerde noot,

altijd.

Rechts?

Dat is dus ons onderzoek.

En bij navraag

kun je observeren zonder

enige beweging van het oog?

Omdat het oog – het oog –

heeft een effect op de hersenen.

Je kunt het zelf observeren.

Als je je ogen dichthoudt

volkomen stil,

observatie wordt heel duidelijk

omdat de hersenen tot rust komen.

Je kunt hiermee experimenteren.

Dit is geen truc

voor iets verder.

Het is alsof je naar een goeroe gaat

en een paar trucjes leren.

Er is een mooi verhaal,

Ik moet je erover vertellen.

Een jonge man gaat naar een goeroe,

een leraar, en zegt:

‘Vertel me alsjeblieft wat waarheid is.

Ik heb overal gezocht

en niemand lijkt mij dat te kunnen vertellen,

en ik ben naar jou toegekomen.

Vertel me alsjeblieft wat waarheid is.’

En de goeroe zegt:

‘Blijf bij mij. Bij mij zijn.’

En zo blijft de leerling, de discipel

ongeveer vijftien jaar bij hem

naar hem kijken –

weet je, de rest ervan.

Aan het einde van vijftien jaar,

hij zegt,

‘Goede God, ik heb niets geleerd.’

En dus gaat hij naar de goeroe en zegt:

‘Het spijt me heel erg,

je hebt mij niets geleerd.

Ik heb de waarheid niet gevonden.

Ik ga je verlaten

en ga naar die goeroe, die andere.’

En dus, na vijf jaar,

hij komt terug.

Hij zegt,

‘Eindelijk heb ik het geleerd.’

En de goeroe zegt:

‘Wat heb je geleerd?’

‘Zie je die rivier?

Ik kan er overheen lopen

zonder boot, zonder iets.

Ik kan op het water trappen.’

En de goeroe zegt:

‘Dat kun je voor twee cent doen,

als je dat bootje neemt.’

Rechts?

Ik denk dat je dat verhaal moet verdragen

in gedachten, wanneer je een goeroe benadert.

Dus kun je observeren,

zonder enige beweging van het denken

interfereren met uw observatie?

Het is alleen mogelijk

wanneer de waarnemer het beseft

dat wat hij waarneemt is één

– de waarnemer is het waargenomene.

Woede is niet anders dan ik,

Ik ben woede, ik ben jaloezie.

Er is dus geen scheiding tussen

de waarnemer en het waargenomene.

Dat is de fundamentele realiteit

men moet vangen.

En om te observeren zonder de waarnemer.

Gewoon om te observeren,

dan zie je het geheel

van bewustzijn, het geheel

begint zich te openbaren

zonder dat je er moeite voor doet.

Wat betekent,

in die totale observatie,

daar is het leegmaken

of verder gaan dan alle dingen

die gedachte is samengekomen,

dat is ons bewustzijn.

De realiteit die het denken heeft gemaakt,

is geen waarheid

het is een realiteit van het denken.